הוראות והמלצות לאחר ניתוח מתיחת בטן – חשוב לדעת

ניתוח מתיחת בטן הוא אינו ניתוח מסובך או מסוכן, אך כדי להפיק ממנו תוצאה מיטבית חשוב לדעת כיצד לעבור את תהליך ההחלמה ממנו בצורה אופטימלית שתמנע נפיחות, תמזער צלקות ותסייע להחזיר לבטן את המראה הטבעי מהר יותר. לפניכם כמה הוראות והמלצות שחשוב להכיר לפני שעוברים ניתוח מתיחת בטן וליישם מיד לאחריו:
שיתוף:

תוכן עניינים

זהו! אני אחרי הניתוח, מה עכשיו?

ניתוח מתיחת בטן הוא ניתוח המתבצע לרוב לאחר הריון אחד או יותר, ירידה דרסטית במשקל, רפיון שרירי ליבה, התפרצות תסמינים של נטייה גנטית וגורמים נוספים המשנים את מראה הבטן בצורה משמעותית, בדרך כלל עקב קריעה של סיבי האלסטין בשרירי הבטן שגורמת לרפיון שריר ולשינוי באופן פיזור השומן בחגורת הבטן התחתונה. מטרת הניתוח היא להסיר עודפי עור ושומן, תוך הקפדה על הידוק השרירים הטבעיים של דופן הבטן, במטרה ליצור לכל פלג הגוף האמצעי מראה מתוח, צעיר ואסתטי יותר. לכן, גם לאחר הניתוח, יש חשיבות עליונה לשימור התוצאה הסופית שהושגה במהלכו – מה שנעשה על ידי הקפדה על הוראות בסיסיות והמלצות שונות שמטרתן לטייב את התוצאה הסופית במהלך הזמן ובעיקר למנוע התדרדרות טבעית של הגוף למצבו הקודם.

התייצבות רקמות הבטן והמראה החיצוני החדש שניתן להן בניתוח אורכת זמן, לפעמים אפילו חודש עם תלות בקצב ההחלמה האישי של כל מטופל. מסיבה זו, היסוד של שמירה מיטבית על תוצאות הניתוח הוא הקפדה על מניעת גורמי סיכון שעלולים לפגוע ביציבות רקמות העור או השומן שעברו את הניתוח, כלומר להקפיד על עשיית או מניעת פעולות מסוימות בדרך שתעזור להבטיח שהתוצאה שהושגה בניתוח אכן תחזיק לאורך זמן.

בעת הלמידה על תהליך ההחלמה מניתוח מתיחת בטן ועל הפעולות שיש לבצע או להימנע מהן במהלכו במטרה להשיג את התוצאה הטובה ביותר, חשוב להבדיל בין הוראות חיוניות שחובה ליישם לאחר הניתוח, עליהן ימליץ כל רופא מנתח אותו יבחר המנותח, לבין המלצות שניתן ליישם לפי הצורך או לפי התאמה אישית לצרכי המטופל. להלן רשימה של הוראות והמלצות לאחר ניתוח מתיחת בטן שחשוב להכיר ולדעת ליישם בעת הצורך:

הוראות לאחר ניתוח מתיחת בטן – חובה ליישם!

  1. הכי חשוב להיצמד להוראות הרופא

    הרופא מכיר את החולה הכי טוב ויודע לתת את ההמלצה הכי נכונה לו בהתאם לניתוח שבוצע, לכן זו ההוראה הכי חשובה.

  2. הימנעות מהרמת משקל כבד

    ביצוע של פעולות אינטנסיביות יתר על המידה כמו למשל עיסוק בספורט או הרמת משקלים כבדים עלולה לפגוע בתוצאות הניתוח על ידי יצירה של שטפי דם עקב לחץ עודף על כלי דם הנמצאים בשיקום, עידוד יצירת בצקות לימפטיות בין שכבות השריר באזור הניתוח, יצירת נפיחויות באזור הבטן התחתונה ובמצבים מסוימים אפילו לרפיון שריר ולחץ עודף על העור שיגרום לעלייה ברמת האלסטיות שלו ועקב כך לרפיון שכבותיו החיצוניות. במרבית המקרין, המלצת הרופא תהיה להימנע באופן גורף מביצוע פעילות אינטנסיבית והרמת משקלים כבדים לתקופה של חודש לכל הפחות, בתלות בקצב ההחלמה של המטופל. עיסוי לימפטי ניתן לבצע גם בבית באמצעות מכשיר עיסוי לימפטי – ליחצו לפרטים על המכשיר הביתי

  3. חבישה בחגורת בטן / חגורת לחץ

    לאחר ניתוח מתיחת בטן תתבצע תמיד חבישה של האזור בחגורת בטן המוכרת גם בכינוי “חגורת לחץ”. הקפדה על חבישת האזור בעזרת חגורת בטן מפחיתה בצורה משמעותית את הלחץ הטבעי המופעל על שכבות השומן ובעיקר על שכבות העור, ובכך היא מונעת מהצטברות נוזלים עודפים, ממקור לימפטי או אחר, ליצור קשיון ובצקות בין שכבות העור והשריר ולפגוע בצורה משמעותית בתוצאה הסופית המושגת בסוף תקופת ההחלמה. לרוב, ההמלצה היא לחבוש את האזור המנותח בעזרת חגורת בטן לתקופה של 2-4 שבועות לכל הפחות, בהתאם להמלצה מדויקת של הרופא המנתח ותוך מעקב אחר קצב ההחלמה של המטופל.

  4. ליווי צמוד של אדם נוסף בימים הראשונים

    החלמה מניתוח מכניסה את המטופל למצב של חוסר יכולת תפקוד, בעיקר בימים הראשונים, ולעיתים אף מביאה אותו לתסכול וסבל שנובעים מחוסר יכולתו לבצע פעולות פשוטות לכאורה כמו קימה מישיבה לעמידה ואפילו בזמן הליכה לשירותים. מסיבה זו, חשוב מאד שיהיה אדם נוסף שנוכח במחיצתו של המנותח במשך תקופה קצרה עד לאחר חלוף הימים הראשונים והקשים ביותר, בהם רמת התפקוד היא בדרך כלל מוגבלת ביותר. בזמן הליווי הצמוד, חשוב מאד לנסות להתנייד לבד ככל האפשר, במטרה להחזיר את שרירי הגוף לשגרת מאמץ, מינימלית לכל הפחות, בהקדם האפשרי.

  5. שמירה על אקטיביות מינימלית לאורך כל תקופת ההחלמה

    מנוחה היא דבר חשוב לאחר הניתוח אך כך גם פעילות גופנית מינימלית, שיותר ראוי לכנותה “אקטיביות מינימלית” כדי להבדילה מרביצה במיטה כבסיס המדד למנוחה. שמירה על אקטיביות מינימלית על ידי הזזה של הגוף לכ-10 דקות בכל שעה בהליכה איטית, התניידות עצמאית (ככל האפשר ובהתאם להמלצת הרופא) והימנעות משכיבה ממושכת ללא תזוזה על המיטה תסייע למנוע היווצרות של קרישי דם בכל רחבי הגפיים, בעיקר התחתונות, הידועות בתור “אזור מועד לפורענות” בכל הקשור להיווצרות קרישי דם בעת החלמה מניתוחים, ובכך תמנע עיכובים בקצב תהליך ההחלמה האופטימלי של הגוף.

  6. הימנעות מוחלטת משכיבה על הבטן

    באופן נפרד מאיסור השכיבה הממושכת במיטה, חל איסור מוחלט לשכב על הבטן, אפילו לזמן קצר, במשך תקופה של חודש לכל הפחות. כל אזור הבטן רגיש מאד לשינויים במצב הרקמות לאחר הניתוח, בעיקר בשכבות השומן אך גם בשכבות העור, ולכן הפעלת הלחץ המרובה שכרוכה בשכיבה על הבטן היא אחד הדברים שעלולים לסכן את תוצאות הניתוח בצורה החמורה ביותר, ולכן יש להימנע ממנה באופן מוחלט.

  7. איסור רחצה 48 שעות לאחר הניתוח

    איסור זה מובא לעיתים בתור המלצה אך יש מומחים רבים הקובעים כי אסור לשטוף את האזור המנותח במשך 48 שעות כדי שלא לפגוע בתהליך ההחלמה ההתחלתי של רקמת הצלקת. לאחר מכן, יש לשטוף את האזור בעזרת סבון מיוחד המכיל חומר מחטא שיעזור לשמור על רמת היגיינה גבוהה יותר, הדרושה לא רק במקרה של ניתוח מתיחת בטן אלא באופן כללי לאחר הליכים כירורגיים.

  8. נטילת משככים כאבים בהתאם לצורך ולהמלצת הרופא

    כאבים לאחר ניתוח מתיחת בטן עלולים להיות לא נעימים, ויתרה מכך הם גורמים להתכווצויות בלתי רצוניות חוזרות ונשנות שעלולות במשך הימים הראשונים של תקופת ההחלמה לפגום בצורה לא מבוטלת בתוצאות הניתוח. לכן, יש ליטול משככי כאבים בהתאם להמלצת הרופא, וכמו כן גם להימנע באופן פרטני מפעולות שגורמות לרמת כאב גבוהה יותר, איתה אין טעם להתמודד עד שהגוף יהיה מוכן לכך.

  9. חובת פינוי לבית חולים והשגחה במקרה של תופעות לוואי חמורות

    ניתוח מתיחת בטן אינו נחשב לניתוח מסוכן ואפילו לא לכזה שתופעות הלוואי הממוצעות והנפוצות שלו הן בעייתיות או חמורות. יחד עם זאת, תמיד קיים סיכון להתפתחות תופעות לוואי חריגות וחמורות יותר – כגון דימום (עלולים להיות גם תת-עוריים) מאזור הניתוח, נפיחות חריגה וקשה באזור הצלקת, זיהום ואפילו תופעות חמורות יותר כגון התפתחות של תסחיפי ריאה וקרישי דם בוורידי הרגליים. בכל מקרה של התפתחות תופעות לוואי חריגות, שיוגדרו מראש לכל מטופל על ידי הרופא המנתח, חובה לפנות באופן מיידי לקבלת אבחנה וטיפול תוך אשפוז במרכז רפואי.

  10. התקנת קטטר ביום הראשון להפחתת לחץ וצורך בניידות

    קטטר מחובר בדרך כלל לגוף המנותח מיד לאחר הניתוח, לתקופה של כ-24 שעות בכדי להפחית את הלחץ על אזור הבטן ולמנוע מהמטופל את הצורך להתנייד לשירותים תוך מאמץ והחלפת תנוחות מכאיבות. בהתאם להמלצת הרופא המנתח, התקנת קטטר יכולה להיות פתרון מושלם להקלה על תחילת תקופת ההחלמה, בימים שעלולים להיות הקשים ביותר לאורכה.

  11. הקפידו על ביצוע פעולות שגרתיות כמו צחוק, שיעול או התעטשות

    פעולות אלו מגרות את שרירי הסרעפת והבטן העליונה ובכך הן לא רק מהוות גורם החיוני לשיקום שרירים אחרי הניתוח אלא גם מסייעות לפעולת הניקוז של ליחה אשר עשויה להצטבר בבסיס הריאות ובכך מטייבת את תהליך מעבר האוויר בדרכו לנאדיות הריאה. גם אם הפעולות הללו כואבות בהתחלה, זהו כאב המלמד על החזרה לשגרה של שרירים חיוניים מאד, אותם כדאי “לאמן” לאט לאט בעת חזרה הדרגתית לשגרה לאחר הניתוח.

  12. שמירה על קצב החלמה אישי בלי “הזדרזות” ומטרות לא ראליות

    החלמה מניתוח בטן יכולה להסתיים תוך פחות משבועיים אך היא גם עשויה לקחת חודש מלא ואפילו מעט יותר מכך, בתלות בקצב ההחלמה האישי של כל מטופל, אותו יש לכבד בצורה מלאה. בעת החזרה לשגרה חשוב לשמור על הצבת גבולות שמונעים כאבים ותחושה רעה, שמעידים בדרך כלל על חוסר מוכנות של שרירי הגוף ומערכותיו השונות, בעיקר באזור הניתוח אך לא רק, לחזור לשגרת תפקוד מלאה. בהיבט זה חשוב להבין שכל מקרה הוא באמת לגופו, ולכן כל אחד צריך להתחשב בגבולות האישיים שלו בעת יישום תהליך החזרה לשגרה, בלי לצפות לשוב לתפקוד מלא תוך פרק זמן שרלוונטי לאנשים אחרים.

  13. מזעור צלקות על ידי מניעת חשיפה לשמש ושימוש בתכשירים ייעודיים

    אחד היעדים החשובים לאחר ניתוח מתיחת בטן הוא מזעור צלקות, באופן שיעזור לשמור על התוצאה הטובה לזמן הארוך ביותר ואף יעזור לתוצאה להשתפר עם השנים תוך החלמה מלאה ויפה של הצלקת. הדרך לעשות כן היא להימנע מחשיפה של הצלקת לשמש לפחות ל-6 השבועות הראשונים, וגם לאחר מכן להקפיד מאד על שימוש בקרם הגנה ותכשירים נוספים שייעודם שמירה והגנה על העור מפני נזקי השמש וריפוי רקמת צלקת, אשר חלקם הגדול מבוססי ג’ל סיליקון ומכילים חומרים ייעודיים בעלי תפקיד אנטי-דלקתי לטיפול בצלקות. כמו כן, יריעות סיליקון הנצמדות לעור ומפחיתות את פעילותה הטבעית של רקמת הצלקת, מהוות בדרך כלל גורם יעיל למזעור צלקות בטווח הארוך.

  14. תזונה ואימון גופני – שימור תוצאות ניתוח מתיחת בטן לטווח הארוך

    לפני הניתוח ובעיקר אחרי תקופת ההחלמה ממנו, ספורט ותזונה הם שני אלמנטים חיוניים בתהליך אופטימלי של שימור תוצאות הניתוח לטווח הארוך. במרבית המקרים יהיה קשה מאד לשמר את תוצאות הניתוח, בדגש על המראה המתוח והצעיר של הבטן התחתונה, ללא עיסוק בפעילות ספורטיבית ושמירה על משטר תזונה שפוטר את הגוף מייצור עודפי שומן עקב הצטברות גדולה של פחמימות ריקות, קלוריות עודפות ושאר “גורמי סיכון” התורמים מאד להיווצרות של שומן ועור עודף בבטן במהלך השנים.

באספקט הספורטיבי, שכאמור יש להתחיל בו רק לאחר קבלת אישור מהרופא ובדרך כלל לפחות חודש לאחר הניתוח (שימו לב, ישנם ניתוחים שמצריכים חודשיים ואף שלוש למנוחה לפני שמתחילים עם פעילוט ספורט כלשהי), אין צורך לאמץ אורח חיים מלא מרץ ואנרגטי, אך כן מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית במשך 45 דקות מספר פעמים בשבוע, בדגש על פעילות המאמצת ובונה שרירי ליבה כמו פילאטיס, שהנה בעלת ערך מהותי בשמירה על מבנה הגוף. באספקט התזונתי, שמירה על תפריט עשיר בחלבון וירקות עם מינימום פחמימות מורכבות היא בסיס טוב שימנע משומן ועור עודפים להצטבר בבטן בשנים שלאחר הניתוח, אך בהקשר זה מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לקבל ייעוץ פרטני ורלוונטי יותר בכל מקרה לגופו.

לסיכום אין כאן קסמים אם קיבלת הזדמנות להחזיר לבטן את המראה הטבעי יש לך חובה אישית לפעול לפי כל ההמלצות ולהתחיל להתרגל לבגד ים החדש (אגב מניסיון, אחרי מתיחת בטן יהיו לך כמה בגדי ים, הקניה של המלתחה החדשה היא חוויה מאין כמוה ❤️️

מלאו שאלון התאמה לפני ניתוח והגיעו למנתח המדוייק לצורך האישי שלכם,
כך תימנעו מעלויות מיותרות וריצות ברחבי הארץ עבור שעות ייעוץ שוב ושוב.
למעבר לשאלון התאמה ליחצו כאן : שאלון התאמה לפני ניתוח מתיחת בטן

מעוניין/נת בשיחת יעוץ?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם ממש בקרוב

באותו נושא

בואו נדבר רגע על הבצקת

בחרת לבצע שאיבת שומן או מתיחת בטן, מעולה! בחרת רופא מדהים, פנטסטי! הניתוח עבר בהצלחה ובכל זאת עדיין אינך מרוצה.
רצית לראות את תוצאות הטיפול ולקבל מחמאות וזה עדיין לא קורה? כן, זה יעבור, עניין של כמה חודשים (לפחות ברוב המקרים)
הכירו אפשרות מעולה לזרז את ההחלמה ולטפל בבצקת באמצעות סדרת טיפולים של עיסוי לימפטי! בזמן שלך! בבית שלך! בתדירות הרצויה לך!
ישירות מהיבואן הרשמי ובהמלצת הרופאים
הבצקת היא אינדבידואלית לכל מטופל ולא בהכרח מחייב שכולם חווים אותה. אבל אם כן, הטיפול נועד לסייע בדיוק בשביל זה. רוצה לקרוא על הטיפול? פשוט ללחוץ כאן
מתיחת בטן צרו קשר
תיאום שיחת ייעוץ
השאירו פרטים ויועץ יצור עמכם קשר בהקדם
דילוג לתוכן