ניתוח מתיחת בטן ללא נקזים מול מתיחת בטן עם נקזים

מתיחת הבטן המסורתית היא ניתוח שנעשה בהרדמה מלאה, ואורך כ- 4-3 שעות תלוי בהיקף. במהלך ניתוח מתיחת בטן ברוב המקרים משלבים שאיבת שומן לתוצאה יפה של קו המתאר של הבטן, בשלב הסגירה נוצר אזור בו עלולים להצטבר נוזלים לכן בסוף הניתוח, מוחדרים נקזים שתפקידם, לנקז את ההפרשות והדם שנוצרו מאזור הניתוח. נקזים אלה, נמצאים כשבוע מיום הניתוח והם בעצם “מדווחים” על הנעשה באזור ועל ההחלמה, באחריות המטופל למדוד באופן יומי את כמות ההפרשות ולאחר ביקורת של הרופא, הם יוצאו מהגוף.
שיתוף:

תוכן עניינים

השיטה המסורתית מתיחת בטן עם נקזים

ניתן לבצע היום ניתוח מתיחת בטן ושאיבת שומן ללא נקזים וכך להפחית משמעותית ברמת הכאב ולקצר את תהליך ההחלמה. בשיטה הזו מסירים עודפי עור, מסירים את השומן באמצעות שאיבת שומן ומהדקים את שריר דופן הבטן ועור הבטן. השריר מהודק מעצם החזה לעצם הערווה. העור שנשאר מחוזק בתפר מתח וסוגר ומהדק את החלל וכך לא משאיר מקום להצטברות נוזלים. התפרים מחזיקים את הרקמה יחד ושולטים בתנועת הבטן בתהליך הריפוי.
הרופא שלכם יבחר לעבוד בשיטה המתאימה למטופל לפי העניין, זוהי החלטה רפואית לשיקולו ותלוי במצבו הרפואי של המנותח לאחר הניתוח.

מתיחת בטן עם נקזים

מהן היתרונות במתיחת בטן עם נקזים?

  • גילוי מוקדם לסיבוכים אפשריים לאחר מתיחת בטן ואף מניעתם באמצעות ניקוז ההפרשות והנוזלים המיותרים.
  • נקזים זו הדרך היעילה ביותר לטיפול בסרומה שהיא בין התופעות השכיחות ביותר בניתוחי מתיחת בטן, סרומה יכולה לגרום לעיכוב בתהליך ההחלמה היות והיא צורכת טיפול נוסף ויכולה לגרום לזיהום.
  • הקטנת בצקות – בצקת היא תופעה טבעית שמופיעה אצל רוב המטופלים וחולפת תוך מספר חודשים, השימוש בנקזים מצמצם את התופעה.

מהן החסרונות במתיחת בטן עם נקזים?

  • הארכת תהליך ההחלמה
  • תחושת אי נוחות – לעתים יש חשש שהנקזים ימשכו ממקומם ולכן המטופל מפחית בתנועה.
  • הגבלת תנועתיות – עלול לגרום לפגיעה בזרימת הדם וזרימת הלימפה, חוסר תנועה עלול לגרום ליצירת קריש דם שיכול להגיע לריאות ולגרום לבעיה באספקת הדם וכך לאספקת חמצן לקויה. טיפול מניעתי במקרה זה הוא פיזיותרפיה נשימתית והקפדה על להנחיות הרופא בעניין התנועה. בכל מקרה יש לגלות ערנות לתסמינים.
  • החדרת גורם זר “צינורות הנקזים” עלולה לגרום לזיהום, הצינוריות מהוות מקור לחדירת זיהומים לאזור המנותח. מדובר בסיכון נפוץ ולען המטופל יצטרך ליטול אנטיביוטיקה לטיפול מניעתי, להקפיד על סטריליות גבוהה וביצוע הנחיות הרופא.
  • החמרה בכאבים – בנוסף לחתך הניתוח הגוף מתמודד עם חיבור הצינורות וגם מקומות החיבור אמורים להחלים.
    צלקת פחות אסתטית

מתיחת בטן ללא נקזים

מהן היתרונות במתיחת בטן ללא נקזים?

  • החלמה מהירה משמעותית (ההחלמה מהניתוח קצרה יותר, המטופל יכול לחזור לפעילות מתונה תוך שבוע)
  • הפחתת רמת הכאב
  • אין פגיעה בתנועתיות – ולכן מצמצם משמעותית אפשרות לתסחיף ריאה ובעיות בזרימת הדם
  • השיטה להידוק ותפירה ללא נקזים מאפשרת פחות סיבוכים אפשריים של הצטברות נוזלים סרומה, המטומה וזיהום לעומת ניתוח עם נקזים.
  • פחות תפרים – משפיע על נראות הצלקת
  • במידת הצורך ניתן להוסיף את הנקזים בהליך פשוט

מהן החסרונות שיתכנו במתיחת בטן ללא נקזים?

  • נקז לבטן התחתונה ולטבור סיבוך נדיר יש להקפיד על ביקורי מעקב לצורך זיהוי מוקדם להימנע מעישון ולהיצמד להנחיות הרופא. במידה והסיבוך קיים הרופא יפתח את התפרים, יוודא אספקת דם תקינה לאזור הניתוח ויוסיף צינוריות ניקוז.
  • אסימטריה במיקרים מסויימים יהיה צורך בביצוע ניתוח נוסף.
  • רקמת יתר של הצלקת – סיבוך נדיר ניתן לטיפול באמצעות סטרואידים ומשחות.
  • ניתוח ללא נקזים בעצם מונע מהגוף לדווח על החלמה תקינה באופן ויזואלי, לשם כך יש להקפיד על ביקורת שגרתית והשגחה על תסמינים.

האם ניתן לוותר על הנקזים?

קיימת טכניקה ניתוחית חדשנית למתיחת בטן ושאיבת שומן, שמשלבת חגורת בטן מיוחדת המולבשת על המטופל בתום הניתוח ופותרת את הצורך בנקזים, אולם במקרים מסוימים בהם נמצא שהשימוש בנקזים הכרחי, ניתן להוסיפם בהליך פשוט.

כיצד מתיחת בטן ללא נקזים מצמצמת את הסיכוי לסיבוכים שלאחר הניתוח?

קיימים סיבוכים שעלולים לקרות לאחר ניתוח מתיחת בטן מחוסר תנועה, זיהומים וצלקת פחות אסטתית:

  • סיבוכים עקב חוסר תנועה, שנובעים בעיקר מנוכחותם של הנקזים. הסיבוכים הללו כוללים היווצרות של קרישי דם ברגליים ותסחיף ריאתי והם מסכני חיים. לכן חשוב מאוד להקפיד על התנועה ולא לוותר לעצמנו, התזוזה חשובה למהלך תקין של זרימת הדם.
  • סיבוכים באזור הניתוח, הכוללים זיהומים, דימומים, החלמה לא תקינה של הצלקת ופגיעות נוספות בעור ובטבור.
  • סיבוכים שתלויים בגנטיקה ובגורמים ביולוגיים ספציפיים של המטופל, כמו היווצרות צלקת לא אסתטית.

מכיוון שניתוח מתיחת בטן ללא נקזים אינו מגביל את יכולת התנועה של המטופל, הסיכון לסיבוכים מסכני חיים פוחת באופן משמעותי. הודות לעובדה שלא מחוברים נקזים לגוף המטופל, יש פחות מגע של הגוף עם עצמים זרים, מה שמפחית את הסיכון לסיבוכים מקומיים כמו דימומים, זיהומים או הצטברות של נוזלים לדוגמה.

מכיוון שללא הנקזים נדרשים פחות תפרים, הסיכון להחלמה לא תקינה של הצלקת פוחת גם הוא.

באופן כללי, ללא הנקזים ניתן לחזור לפעילות הרבה יותר מהר, מה שמאיץ את תהליך ההחלמה. המטופל משוחרר כיממה לאחר הניתוח לביתו, ותוך 3 ימים הוא רשאי לחזור לפעילות ביתית מלאה. פעילות גופנית מתונה ניתן לשלב בהדרגה תוך שבועיים ובתום חודש עד 6 שבועות המטופל חוזר לשגרת חיים מלאה. (כמובן, יש להתייעץ עם הרופא ולוודא שהכל תקין ושאכן אפשר לחזור לשגרה)

באילו מקרים לא ניתן להימנע מהשימוש בנקזים?

קיימים 3 סיבוכים, שעלולים לצוץ מספר ימים לאחר הניתוח ומחייבים שימוש בנקזים:

  • סרומה – הצטברות של נוזלים באזור הניתוח שיש לנקז, ובמקרים מסוימים מצריך ניתוח חוזר. על מנת להקטין את הסיכוי להופעת סרומה, על המנתח להקפיד על שאיבת שומן בטכניקה של הפרדת רקמות ותפירה נאותה של החתכים שבוצעו לצורך הניתוח.
  • המטומה – שטף דם, שיש לזהות מוקדם ככל האפשר. על מנת לטפל בהמטומה יש לנתח שנית ולנקז את הדם שהצטבר. בכדי להקטין את הסיכוי להיווצרות המטומה נדרש מהמטופל לעבור בדיקות לתפקודי קרישת דם ועל המנתח לוודא שאין דימום פעיל במהלך ובתום הניתוח.
  • בעיה בניקוז הלימפטי – חשוב לגלות ערנות לסימנים המעידים על הצטברות נוזלים עקב ניקוז לימפטי איטי או לקוי. על מנת להקטין את הסיכוי לכך נדרש מהמטופל להפסיק לעשן כ- 6 שבועות לפני מועד הניתוח ולהימנע מעישון גם לאורך תהליך ההחלמה. כמו כן, במהלך הניתוח נדרש המנתח בטכניקות, שנועדו להבטיח אספקת דם תקינה לאזור הניתוח ותפירה קפדנית של החתכים שביצע.

איך נדע מה עדיף, מתיחת בטן ושאיבת שומן בלי נקזים או עם נקזים ?

השאלה איך נדע מה עדיף מבחינת תוצאות והסיבוכים עולה הרבה, ישנם רופאים רבים המשתמשים בשיטה ללא נקזים ורבים שמנתחים בשיטה של מתיחת בטן עם נקזים. ההחלטה היא של הרופא ונתונה לשינוי במהלך הניתוח בהתאם למצב המטופל. שתי השיטות טובות ושתיהן בטוחות אם מבצעים אותן כהלכה.
ניתוח מתיחת בטן ללא נקזים מציע מגוון יתרונות למטופל, מקדם החלמה מהירה מהניתוח, מקטין את הסיכוי לסיבוכים ונחשב לטכניקה חדשנית יותר, אולם במקרים מסוימים השימוש בנקזים הוא בלתי נמנע, ועל כן יהיו מקרים בהם המנתח יחליט להוסיף נקזים במהלך הניתוח, או שהוא יצטרך להוסיפם לאחר מכן.

מלאו שאלון התאמה לפני ניתוח והגיעו למנתח המדוייק לצורך האישי שלכם,
כך תימנעו מעלויות מיותרות וריצות ברחבי הארץ עבור שעות ייעוץ שוב ושוב.
למעבר לשאלון התאמה ליחצו כאן : שאלון התאמה לפני ניתוח מתיחת בטן

שאלות נפוצות בנוגע להשארת נקזים לאחר מתיחת בטן

יתכן ותרגישו מעט אי נוחות בזמן הוצאת הנקזים. אפשר לקחת משכך כאבים 30 -60 דקות לפני ההוצאה של הנקזים. יתכן ויהיה מעט נוזל מהחור שנוצר במקום בו היה מחובר הצינור. בדרך כלל הפעולה הזאת אינה כואבת.

התייעצו עם הרופא לגבי הזמן המתאים להתקלח לאחר מתיחת בטן. אפשר להתקלח עם הנקזים אך להשתדל במינימום האפשרי, לא לשהות במי האמבטיה עד שהחתך יהיה סגור לחלוטין וללא ניקוז. שטפו את האזור בעדינות במים חמימים עם סבון מיוחד שמיועד לאחר ניתוחים. לאחר מכן יבשו את האזור בטפיחות קלות עם מגבת.

כמות תקינה של נוזלים בנקזים היא 30 מ”ל ומטה, במקרה שהמדידה שלך מצביעה על 30 מ”ל יש לדווח לרופא על מנת להגיע לביקורת והסרת הנקזים.

הנקזים מתפקדים כמלשינון, הם מדווחים לנו על הנעשה באזור הניתוח. על פי הצבע של ההפרשה בנקזים הרופא מבין כיצד הגוף מחלים. בהתחלה הנוזל שיוצא הוא בדרך כלל בצבע אדום, שכן הרבה ממנו הוא דם מאיזור הניתוח. זה אמור להתחיל להתבהר ולהפוך לוורוד ואז צהבהב, הנוזל הצהוב נראה כמו נוזל שלפוחית (שתן). אם הנוזל בצבע אדום בוהק ונשאר כך יותר מיממה זה יכול להעיד על היווצרות המטומה. אם הנוזל נהיה בצבע עכור או בעל ריח רע זה יכול להעיד על זיהום.

הנקזים מורכבים מצינורות פלסטיק עם חורים פתוחים בקצה אחד ומיכל אגירה בקצה השני במהלך הניתוח החלק של הצינור ממוקם מתחת לעור באזור הניתוח ומחוזק בתפירה, הצינור יוצא מהגוף דרך חלק מהחתך הניתוחי או דרך נקב קטן בעור, ובצד השני מחובר המיכל, המיכל יוצר יניקה עדינה דמוית ואקום לשאיבת נוזלים החוצה וכך נמנעת הצטברות נוזלים באזור הניתוח.

 הנקזים עוזרים להוציא את ההפרשות מאזור הניתוח וכך מונעות היתכנות של סרומה (הצטברות נוזלים) והמטומה (הצטברות דם) להאגר באזור הניתוח, ברוב המקרים הסרומה נעלמת מעצמה, אך סרומה גדולה יש לנקז. סרומה שאינה מטופלת יכולה לגרום לרקמת צלקת גדולה יותר ואף לזיהום וכך להאט משמעותית את זמן ההחלמה.

בדרך כלל לא מרגישים בצינורות אך בתנועות מסויימות ניתן יהיה להרגיש בהם, הסיבוב של הצינור או פיתול של הצינור יכול לגרום להרגשת לחץ וקצה הצינור לוחץ בתוך העור.

הוצאת הנקזים נעשית בדרך כלל בין 5-10 ימים לאחר הניתוח , ההחלטה להוצאת הנקזים תלויה בכמות ההפרשות, יש לרוקן את המיכל ולרשום את הכמות שרוקנת מדי יום. כשהנקזים יצביעו על פחות מ-30 מ”ל נוזלים ביום ניתן יהיה להוציא אותם.

התנוחה הנכונה לשינה עם נקזים מחייבת לשים את הנקזים באופן שיבטיח שלא יזוזו ולא ימשכו בזמן שינה. הצינורות מחוברים בתפירה ולכן משיכה שלהם תהיה לא נעימה. השימוש בחגורת בטן יוצר הידוק של הצינורות למקומם וכך עוזרת למנוע את המשיכה והתזוזה של הצינורות.

מעוניין/נת בשיחת יעוץ?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם ממש בקרוב

באותו נושא

בואו נדבר רגע על הבצקת

בחרת לבצע שאיבת שומן או מתיחת בטן, מעולה! בחרת רופא מדהים, פנטסטי! הניתוח עבר בהצלחה ובכל זאת עדיין אינך מרוצה.
רצית לראות את תוצאות הטיפול ולקבל מחמאות וזה עדיין לא קורה? כן, זה יעבור, עניין של כמה חודשים (לפחות ברוב המקרים)
הכירו אפשרות מעולה לזרז את ההחלמה ולטפל בבצקת באמצעות סדרת טיפולים של עיסוי לימפטי! בזמן שלך! בבית שלך! בתדירות הרצויה לך!
ישירות מהיבואן הרשמי ובהמלצת הרופאים
הבצקת היא אינדבידואלית לכל מטופל ולא בהכרח מחייב שכולם חווים אותה. אבל אם כן, הטיפול נועד לסייע בדיוק בשביל זה. רוצה לקרוא על הטיפול? פשוט ללחוץ כאן
מתיחת בטן צרו קשר
תיאום שיחת ייעוץ
השאירו פרטים ויועץ יצור עמכם קשר בהקדם
דילוג לתוכן