גורמים המשפיעים על מראה הבטן

מראה הבטן הוא דבר חשוב מאד בהיבט של עיצוב וחיטוב מראה הגוף הכללי, לא רק אצל נשים אלא גם אצל גברים, ולכן חשוב להכיר את הגורמים החשובים ביותר אשר משפיעים על מראה הבטן לטובה ולרעה ובכך גם על הסיכוי להגיע למראה החטוב והשטוח שכולנו רוצים להשיג
שיתוף:

תוכן עניינים

מתיחת בטן ואיך הגענו למצב הזה

“בטן בעייתית” או נטייה מוגברת להצטברות שומן עודף והתדלדלות שריר מרכזית באזור הבטן היא בעיה שמטרידה רבים בחברה, גברים ונשים כאחד, בין אם מדובר בבעיה שיוצרת מראה בטן נפול וחלש או בבעיה שיוצרת עודפי עור או משנה בצורה דומה את הפרופורציות של שטח פני הבטן החיצוני. גורמים ביולוגיים מגוונים ומסובכים, הורמונליים בעיקרם, גורמים לכך שהבטן, במקביל להיותו מרכז הכוח של שרירי הגוף, היא גם אחד האיברים שהכי קשה לשרוף מהם שומן עודף והכי קל לצבור בהם אותו בכמויות גדולות במיוחד, ולכן, מדובר בבעיה שקל “ליפול לתוכה” אבל ממש לא קל לפתור אותה ולצאת ממנה אל הדרך למטרה: מראה הבטן האופטימלי.

ישנן סיבות רבות לכך שאנשים מפתחים שומן בטני המשפיע על מראה הבטן, הגורמים העיקריים לכך הם תזונה לא נכונה, שתייה מרובה של אלכוהול, חוסר בפעילות גופנית, מתחים, גנטיקה, שינה לא תקינה ועישון.

כיוון שמראה בטן אופטימלי הוא המטרה, הרבה אנשים שואלים את עצמם איך אפשר להשיג בטן שטוחה, קוביות בבטן (לא רק אצל גברים) ובכלל, מראה חטוב, הדוק ושטוח שנחשב לאחד האלמנטים החשובים ביותר בסטנדרט היופי המודרני. בהתאם לסטנדרט זה – בטן שטוחה היא בטן יפה, ולכן מי ששואף להגיע אליה צריך לדעת את הדרך וקודם כל להכיר את המכשולים שעשויים להיות לו בדרך, אשר עלולים לא רק להקשות על ההגעה למטרה אלא להשפיע לרעה על מראה הבטן בפועל ואף ליצור תוצאות שליליות שלא ניתן לעקוף בדרכים שאינן כירורגיות או פלסטיות.

בעקבות ההשפעה של גורמים אלו, אשר רובם אינם רפואיים גרידא ולכן לא ניתן להימנע מהם לאורך כל החיים, בעיקר לא עבור נשים, “מתכון הקסם לבטן שטוחה” עשוי לכלול במקרים מסוימים לא רק מרכיבים טבעיים, ביצוע פעילות ספורטיבית ושמירה על משטר תזונה נכון, אלא כאמור גם התערבות כירורגית פלסטית, בעזרת ניתוח שיחזיר לבטן את המראה ההדוק שהיה לה קודם. ניתוח מתיחת בטן או ניתוח דומה יהיה בדרך כלל הפתרון לבעיה, אבל לפני שחושבים על אפשרות פלסטית אפילו בתיאוריה, חשוב להכיר את הגורמים שיכולים להשפיע לרעה על מראה הבטן.

הגורמים המשפיעים לרעה על מראה הבטן

הגורמים המשפיעים לרעה על מראה הבטן הם המכשולים בדרכו של כל אחד מאיתנו למראה בטן חטוב ושטוח, בכל שלב בחיים. למרות שניתן להתגבר על מכשולים אלו בכלים כגון ניתוח מתיחת בטן וניתוחים דומים שמטרתם לבצע הצרת היקפים ולצמצמם את שטח הפנים של שכבות העור והשומן בבטן, בכל זאת יש להכירם ולהבין את ההשפעה שלהם על מראה הבטן בטווח הקצר והארוך, בעיקר בהיבט של קשר סיבה-תוצאה לתחילת תהליך היווצרות התוצאות השליליות שהוזכרו קודם. במילים פשוטות – אלו הם הגורמים הנפוצים ביותר לשינויים קיצוניים במראה הבטן:

  • הרזיה דרסטית או ירידה קיצונית במשקל עקב נסיבות רפואיות תפגע במראה הבטן

    אחד האלמנטים השליליים ביותר אשר מקושרים עם מראה בטן שאינו אופטימלי הוא קפלי עור ועודפי עור, הנוצרים בעיקר עקב ירידה דרסטית במשקל אשר מתרחשת בזמן קצר מאד, למשל בעקבות אבחון או התפרצות מחלה הגורמת לגירעון קלורי חמור עקב השפעות ישירות ותופעות לוואי של המחלה והטיפול התרופתי בה. במקרים אלו שכבות העור שכיסו את השומן לא מספיקות להצטמצם באופן טבעי עקב השינוי הפתאומי במשקל, שהושל מהגוף בזמן קצר משמעותית מזה שהיה לוקח בתהליך טבעי ותקין, ולכן לרוב יש להסירן בעזרת ניתוח מתיחת בטן או ניתוח פלסטי דומה שיטפל בבעיה באופן מלאכותי.בעיה דומה של היווצרות קפלי עור ושכבות מיותרות של עור עודף באזורים שונים בגוף בדגש על מרכז הבטן, מאפיינת לא רק את אלו היורדים באופן דרסטי במשקל עקב נסיבות רפואיות אלא גם את אלו אשר עוברים ניתוח בריאטרי (מוכר יותר בכינוי העממי “ניתוח לקיצור קיבה” שאינו מונח רפואי מדויק) או ניתוח שאיבת שומן ממקומות שונים באזור הבטן ומסביבה. בעקבות ניתוחים מסוג זה, ההרזיה והירידה במשקל היא דרסטית עוד יותר מאשר במקרה של הרזייה מואצת עקב מחלה ממושכת, ולמעשה עשוי אף להכניס את הגוף למצב של הלם ובכך לעכב באופן משמעותי את תהליך ההחלמה הטבעי, שיגרום להאטה חמורה עוד יותר ואף לעצירה מוחלטת של תהליך ההצטמצמות הטבעי של שכבות העור העודפות ובכך להחמרה של הבעיה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. בחלק מהמקרים הרופא ישקול מתיחת בטן היקפית או מיני מתיחת בטן, לשם כך נועד הייעוץ עם רופא מומחה

  • הריונות ולידות, בעיקר במקרים של הריון מרובה עוברים מביאים לשינוי קיצוני במבנה הגוף

    ירידה דרסטית במשקל מתבצעת במקרים רבים לאחר לידות, לרוב כאשר מדובר בהריון של תאומים או שלישיית עוברים, אשר מעביר את הגוף שינוי קיצוני עוד יותר מזה המתרחש במהלך הריון רגיל, בעיקר בהיבט של שינוי הפרופורציות של הגוף ודפוסי פיזור תאי השומן הרגילים שלו. השינוי הדרסטי במשקל וכמו כן גם בממדים, בהיקפים ובפרופורציה הכללית של מבנה הגוף, מבחוץ וגם מבפנים, משנים את מראה הבטן באופן דומה ומשאירים בה קלפי עור ושאר צורות של עודפי עור שאינם מתוחים והדוקים ישירות על שכבות השריר והשומן שנותרו בשטח הפנים החיצוני של הבטן.

  • ניתוחים קיסריים היוצרים השתפלות בבטן התחתונה מעוותים את מראה הבטן

    לא רק ירידה במשקל יכולה לשנות את מראה הבטן באופן קבוע ובעיקר כזה שאינו ניתן לתיקון טבעי ללא התערבות כירורגית, אלא גם ביצוע של ניתוחים בחלל הבטן עם דגש על ניתוחים קיסריים. ניתוחים מסוג זה יוצרים במקרים רבים השתפלות באזור הבטן התחתונה, שאינה נעלמת או מצטמצמת עם הזמן אלא עלולה אף “להחמיר” מבחינה אסתטית וליצור השפעה מרובה עוד יותר על מראה הבטן הכללי, בעיקר במבט חזית כיוון שההשתפלות אינה נראית לרוב בפרופיל הגוף הצידי. תופעה זו מוכרת יותר בשם “סינר הבטן” והיא עשויה להופיע גם אחרי לידות, בעיקר של תאומים או שלישיית עוברים, אך לרוב היא מאפיינת רק מקרים בהם בוצע ניתוח קיסרי אחד לפחות.

  • שינוי ניכר באורח החיים בדגש על אספקט התזונה והכושר הגופני יביאו להתדלדלות שכבות עור הבטן

    תופעה המאפיינת בעיקר גברים אך נחשבת לנפוצה יחסית גם בקרב נשים היא ירידה במשקל בעקבות כניסה למשטר דיאטה, שינוי בסוג וכמות המזון הנצרך ובכלל שינוי באורח החיים הכולל העשרה של לוח הזמנים היומי או השבועי בביצוע פעילות ספורטיבית. הירידה במשקל במקרה זה היא דרסטית פחות מאשר במצבים הקודמים אך בכל זאת קיצונית דיו כדי לגרום להיווצרות קפלי עור המשפיעים לרעה על מראה הבטן. בדרך כלל קפלים הנוצרים בדרך זו יהיו קטנים יותר ופחות בולטים, בעיקר מרחוק, עקב העובדה שיש לגוף זמן להשלים את הפער בין התדלדלות השומן להתדלדלות שכבות העור שמכסות את השומן, בקצב איטי בהרבה מזה המתרחש עקב מחלה או עקב ניתוח במהלכו מושל מהגוף משקל רב.

  • התדלדלות שרירי הבטן עקב תופעה רפואית או חוסר בספורט תבוא לביטוי במראה הבטן

    אנשים הסובלים מתופעות רפואיות שונות ואנשים אשר אינם עוסקים כלל בביצוע פעילות ספורטיבית משום סוג, חשופים לתופעה של התדלדלות מואצת במסת שרירי הגוף, שבאה לידי ביטוי באופן בולט באזור הבטן. התדלדלות זו של שרירי הליבה, שאמורים “לאסוף” ולרכז את הבטן פנימה כדי לשוות לה את המראה ההדוק והחטוב, גורמת לרפיון שריר היוצר כתגובת שרשרת התדלדלות מסת עור-שומן הניכרת לעין באזור מרכז הבטן ובבטן התחתונה. התדלדלות השריר הנפוצה והמשפיעה ביותר על מראה הבטן מתרחשת בקיר הבטן וכן במעטפת שרירי הבטן החיצוניים והיא יכולה להתפתח עד לכדי מצב הקרוי “דיאסטזיס רקטי” בו מופיעה התבלטות חזקה בבטן מאזור הטבור ומעלה. יש לציין כי התדלדלות שריר באזור הבטן אינה מאפיינת גברים כפי שנהוג לחשוב, אלא נחשבת לנפוצה מאד בקרב שני המינים.

  • מראה הבטן מושפע מהנטייה הגנטית לפיתוח “צמיגי” עור ושומן באזור הבטן התחתונה

    כולם מכירים את “הצמיג” שמסרב לרדת גם לאחר יישום של משטר קפדני הכולל ספורט ותזונה שמכניס את הגוף לגירעון קלורי קבוע. אזור זה בבטן התחתונה חשוף במיוחד להצטברות תאי שומן ועור עודפים, פי כמה וכמה יותר אצל אנשים הנחשבים כבעלי נטייה גנטית מוגברת להצטברות שכבות עודפות של שומן ועור בכל חלקי הגוף. מדובר בנטייה הורמונלית בבסיסה, המושפעת גם מגורמים סביבתיים בהמשך תהליך התפתחותה, ובעקבותיה עשוי אדם להיות בעל סיכוי גבוה במיוחד לפתח “צמיג” גם בלי חריגה משמעותית ממשטר תזונה מסודר. כמו כן תופעה זו מאפיינת אנשים בעלי נטייה גנטית לבעיות בתפקוד בלוטת התריס, אך תופעות הלוואי המשמעותיות של בעיית תפקוד ממוצעת בבלוטה זו לא מביאות בהכרח להתפתחות של השמנת יתר. כמו כן נטייה גנטית יכולה לגרום לפיזור לקוי של התפזרות תאי השומן החדשים בגוף, בתהליך שמקורו במערכת העיכול ובמערכת הפרשת ההורמונים של הגוף, מה שיגרום בהמשך לשינוי לרעה במבנה הגוף הכללי, לא רק בבטן אלא באזורים נוספים של שטח הפנים החיצוני של העור.

  • סימני מתיחה עקב השמנת יתר, בעיקר בתקופה קצרה יוצרים עליה חדה ברמת האלסטיות של עור הבטן

    לא רק הרזייה היא גורם לשינוי במראה הבטן, אלא כמוה גם השמנה, בעיקר השמנת יתר המוגדרת חולנית (לפי מדד מסת גוף BMI) יכולה ליצור שינוי לרעה במראה הבטן, לא רק בפרופיל צידי אל כמובן גם במראה פרונטלי. כמו שנוצרים קלפי עור עודפים לאחר הרזיה מהירה, השמנה מהירה וקיצונית יוצרת סימני מתיחה בעור, שכמו הקפלים העודפים ואף יותר מהם, לא ניתנים להסרה בשום דרך שאינה כירורגית. סימני מתיחה בעור נוצרים עקב עלייה חדה ברמת האלסטיות שלו, הנדרשת בעת התמודדות הגוף עם תהליך של עלייה קיצונית ומהירה במשקל, וכן עקב ירידה של כמות מולקולות העור הממוצעת בכל סנטימטר של שטח פנים של עור הגוף באזור המתוח, כך שפחות עור מכסה יותר שטח, מה שגורם לו להימתח כמו פיסת בד קטנה המכסה פתח של צנצנת גדולה, ולהישאר בתצורה זו באופן קבוע ועד לביצוע התערבות כירורגית.

  • סימני מתיחה בעקבות ביצוע פעילות ספורטיבית מוגזמת תביא לשינוי לרעה במראה הבטן 

    לא הרבה יודעים זאת, אבל גם ביצוע של פעילות פיזית עודפת וקיצונית, בעיקר עם משקלים גבוהים, שמעמיסה על שרירי הבטן ודורשת מהם מאמץ רב, יכולה למרבה ההפתעה לגרום גם היא לשינוי לרעה במראה הבטן הטבעי. במקרה זה יהיה מדובר כמעט תמיד בפעילות מאומצת באזור מסוים של הבטן אשר גרמה להרחבת השרירי הרחב-בטני (Transversus Abdominis) אשר מהווה את השריר הגדול ביותר בקבוצת שרירי הבטן (כוללת גם את השריר הישר בטני Rectus Abdominis, השריר האלכסוני-חיצוני External Abdominal Oblique  והשריר האלכסוני-פנימי External Abdominal Oblique) וגם זה העמוק ביותר, שנמצא מתחת לשריר הישר-בטני והאלכסונים של הבטן, ולכן הנו בעל ההשפעה המשמעותית ביותר על מראה הבטן, אשר יכול לחצות את סף העור העליון ולגרום למצב של בליטה קבועה באזור חגורת הבטן התחתונה. תפקידו של השריר הרחב-בטני הוא למשוך את הבטן כלפי פנים ולגרום ללחץ תוך-בטני באופן קבוע, ולכן כיווצו הוא גורם להצרת המותניים האחראי בין היתר גם להשטחת הבטן.

יש לציין כי במקרים מסוימים עשויים להיות גורמים נוספים המשפיעים לרעה על מראה הבטן ממקור רפואי ואלו עשויים להשתנות על ספקטרום רחב ביותר של מגוון תחומי התמחות בעולם הרפואה. בתור גורמים המשפיעים לרעה על מראה הבטן ניתן למנות גם בעיות עיכול ונפיחויות או סתימות במעי ובקיבה, בעיות עור נפוצות ונדירות אשר משאירות חלקן סימנים שלא ניתן לרפא בדרך שאינה כירורגית ובעיות רפואיות רבות נוספות. עם זאת, חשוב לציין כי מדובר במקרים נדירים יחסית שלא רלוונטיים למרבית האנשים הבריאים באוכלוסייה, ולכן לא יכולים להיחשב בתור גורמים נפוצים המשפיעים על מראה הבטן.

איך נחזיר את הגוף לגזרה הטבעית? מראה בטן חטוב ושטוח בלי עור מדולדל

האפשרות הטבעית להחזיר לבטן את המראה שתמיד רציתם היא לעסוק בספורט ולשמור על משטר תזונה אשר שומר את הגוף בגירעון קלורי קטן או באיזון קלורי שאינו גולש לכדי גירעון קלורי, בשאיפה אפילו לא פעם אחת בשבוע. מדובר במשימה לא קלה, בעיקר לאלו מאיתנו שאוהבים לאכול או לאלו שאינם חובבים ביצוע של פעילות ספורטיבית, אך זוהי הדרך היחידה בה ניתן להחזיר לבטן את המראה שהיה לה קודם.

חשוב לציין כי האופציה הטבעית, שהייתה הדרך למטרה גם לפני השינוי לרעה במראה הבטן ונחשבת לדרך הטבעית והבטוחה ביותר, היא לא תמיד פתרון אפשרי עבור כולם, אלא עם הרופא המייעץ קבע כך. במקרים רבים, לרוב במקרים בהם הירידה במשקל היא דרסטית במיוחד ועולה מעל 50-60 קילוגרמים, ביצוע פעילות ספורטיבית ושמירה על תזונה נכונה עדיין לא יהיו מספיקים כדי לשנות לטובה את המראה שנוצר לבטן עקב התדלדלות שכבות עור עודפות, זאת כיוון שההשפעה של ספורט ותזונה ניכרת רק במאגרי השומן ובשרירים ולא יכולה “להגיע” למולקולות העור, שכבר הפסיקו להצטמצם בסוף תהליך ההחלמה של הגוף מהשינוי שעבר, גם במקרה של לידה וגם במקרה של ניתוח או התאוששות ממחלה.

במקרים בהם האפשרות הטבעית אינה ישימה, בדרך כלל על פי ייעוץ של רופא מומחה או תזונאית קלינית ולא לפי אבחנה עצמית, האפשרות הפשוטה והבטוחה ביותר להחזרת מראה הבטן הקודם היא בדרך כלל ביצוע של ניתוח מתיחת בטן. ניתוח זה אינו דומה לניתוח שאיבת שומן, למרות שיש הנוטים להתבלבל ביניהם, אלא עוסק בטיפול בשכבות העור העודפות שנוצרו באזור הבטן התחתונה והעליונה, מותח את העור כפי שהיה ומשווה לבטן מראה חטוב ומוצק כפי שהיה לה בתחילה. האפשרות לבצע ניתוח מתיחת בטן היא משהו שצריך להתייעץ עליו עם רופא מומחה, אך במרבית המקרים מדובר בניתוח שכמעט כל מטופל רשאי לבצע ללא עמידה בקריטריונים רפואיים מיוחדים.

אחד הקריטריונים שכן מקפידים עליו בעת ביצוע של ניתוח מתיחת בטן ואותו צריכה לשקול כל אישה לפני ביצועו, הוא “סיום שלב ההריונות והלידות במהלך החיים”. הניתוח אינו מומלץ למי שרוצה לעבור הריון אחד נוסף לפחות, זאת כיוון שהריון הוא אחד הגורמים העיקריים שמשפיעים לרעה על מראה הבטן העתידי. יוצאות מהכלל במקרה זה הן נשים צעירות הסובלות מעודפי עור גדולים לאחר ירידת משקל גדולה עקב קיצור קיבה או דיאטה, אשר יכולות לבצע את הניתוח לאחר קבלת אישור מרופא הקובע שביצוע הניתוח חשוב מספיק כדי לקחת את הסיכון שיהיה צורך לחזור עליו בעתיד.

 

מלאו שאלון התאמה לפני ניתוח והגיעו למנתח המדוייק לצורך האישי שלכם,
כך תימנעו מעלויות מיותרות וריצות ברחבי הארץ עבור שעות ייעוץ שוב ושוב.
למעבר לשאלון התאמה ליחצו כאן : שאלון התאמה לפני ניתוח מתיחת בטן

מעוניין/נת בשיחת יעוץ?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם ממש בקרוב

באותו נושא

בואו נדבר רגע על הבצקת

בחרת לבצע שאיבת שומן או מתיחת בטן, מעולה! בחרת רופא מדהים, פנטסטי! הניתוח עבר בהצלחה ובכל זאת עדיין אינך מרוצה.
רצית לראות את תוצאות הטיפול ולקבל מחמאות וזה עדיין לא קורה? כן, זה יעבור, עניין של כמה חודשים (לפחות ברוב המקרים)
הכירו אפשרות מעולה לזרז את ההחלמה ולטפל בבצקת באמצעות סדרת טיפולים של עיסוי לימפטי! בזמן שלך! בבית שלך! בתדירות הרצויה לך!
ישירות מהיבואן הרשמי ובהמלצת הרופאים
הבצקת היא אינדבידואלית לכל מטופל ולא בהכרח מחייב שכולם חווים אותה. אבל אם כן, הטיפול נועד לסייע בדיוק בשביל זה. רוצה לקרוא על הטיפול? פשוט ללחוץ כאן
מתיחת בטן צרו קשר
תיאום שיחת ייעוץ
השאירו פרטים ויועץ יצור עמכם קשר בהקדם
דילוג לתוכן