השמנה לאחר ניתוח מתיחת בטן

ניתוח מתיחת בטן מצמצם בצורה מהותית את הסיכוי להשמנה מאחר והוא מטפל בצורה מקיפה בכמה אספקטים מקבילים של מבנה ומראה שכבות השומן והעור, אך גם לאחריו השמנה היא אפשרית, בשל תזונה לקויה או תופעות לוואי רפואיות, אפילו בצורה שעלולה לפגום באיכות תוצאות הניתוח.
שיתוף:

תוכן עניינים

איך קורה ששוב משמינים לאחר מתיחת בטן?

ניתוח מתיחת בטן שהתבצע כהלכה והושגה בו תוצאה אופטימלית, הנקבעת לאחר כחודש של תקופת החלמה, מסתיים בבטן שטוחה, חטובה, הדוקה וחלקה מכפלים עודפים של שומן ועור שהצטברו עם השנים. עצם העובדה שניתוח מתיחת בטן מוצלח מוגדר על ידי בטן שטוחה מכתיבה בעצמה את התופעה השלילית ביותר שיכולה להתעורר לאחר ניתוח שכזה, והיא השמנה. שלא במסגרת תופעות לוואי חמורות ונדירות שעלולות להתרחש לאחר ניתוח מתיחת בטן, הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למי שעבר את הניתוח הוא השמנה חוזרת, ולכן הדבר מעורר בדרך כלל חשש ושאלות בקרב מי שעדיין מתלבט בהחלטה האם לבצע את הניתוח או לא.

האם מתיחת בטן יכולה למנוע השמנה חוזרת?

ניתוח מתיחת בטן שהתבצע כהלכה והושגה בו תוצאה אופטימלית, הנקבעת לאחר כחודש של תקופת החלמה, מסתיים בבטן שטוחה, חטובה, הדוקה וחלקה מכפלים עודפים של שומן ועור שהצטברו עם השנים. עצם העובדה שניתוח מתיחת בטן מוצלח מוגדר על ידי בטן שטוחה מכתיבה בעצמה את התופעה השלילית ביותר שיכולה להתעורר לאחר ניתוח שכזה, והיא השמנה. שלא במסגרת תופעות לוואי חמורות ונדירות שעלולות להתרחש לאחר ניתוח מתיחת בטן, הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למי שעבר את הניתוח הוא השמנה חוזרת, ולכן הדבר מעורר בדרך כלל חשש ושאלות בקרב מי שעדיין מתלבט בהחלטה האם לבצע את הניתוח או לא.

השמנה, לאחר הניתוח אבל גם לפניו, מתרחשת עקב הצטברות עודפת של רקמות שומן ושינוי שגורמת הצטברות זו למבנה הרגיל של רקמות השריר והעור במקום בו מצטבר השומן. ההשמנה לא רק גורמת לעלייה בהיקפים אלא גם לעלייה בנטייה הכללית של הגוף לצבור שומן ולא לפרק אותו בעיכול תקין, בין היתר עקב ירידה ברף השריפה הקלורית היומית. הצטברות שומן עודפת באזור הבטן לאחר ניתוח מתיחת בטן לא נעימה ולא אסתטית, ההשמנה פוגעת באופן מהותי בתוצאות הניתוח על ידי מתיחת הצלקות, חזרת התפתחות צלוליטיס מקומי ושאר תופעות שליליות שנוצרות עקב השמנה חוזר לאחר הניתוח. כמו כן, בעקבות השמנה נוצרות תופעות משנה שליליות כמו למשל הצטברות עודפי עור, המהווים מוקד משיכה לזיהומים, פריחות פצעים וכיבים.

הפעולות השונות המתבצעות במהלך ניתוח מתיחת בטן, ביניהן הסרה של רקמות שומן ועודפי עור, נועדו לא רק כדי להחזיר לבטן מראה צעיר ושטוח אלא גם כדי למנוע השמנה הנובעת מרפיון שריר באמצעות פליקציה ל חיזוק שרירי דופן הבטן. למרות זאת, הניתוח עצמו לא מספיק, ואחריו מדובר בתהליך ארוך של תחזוקת הגוף לאחר הניתוח, שמירה על משקל תקין, חיזוק כל שרירי הגוף ושמירה על אורח חיים בריא.

מה חשוב לדעת כדי שלא נמצא את עצמנו שוב במצב השמנה?

השמנה לאחר ניתוח מתיחת בטן נקראת השמנה תוך בטנית והיא נובעת מהצטברות עודפת של מולקולות שומן, הבונות יחד רקמות שומן עודפות שהולכות ומקיפות את רקמות השריר. השמנה לאחר ניתוח מתיחת בטן עלולה להיגרם קודם כל מתזונה לקויה, קל וחומר בתקופת ההחלמה הראשונית בה נאסר על המטופל לבצע פעילות ספורטיבית מאומצת מכל סוג שהוא. בתקופה זו, שמירה על תזונה תקינה היא חיונית ביותר, בשל הירידה בשריפת הקלוריות הטבעית של הגוף כתוצאה מהשכיבה הממושכת במיטה ומיעוט יחסי של פעילות גופנית, אפילו של התניידות בסיסית. לאורך הזמן, יותר אוכל ופחות פעילות גופנית, יגרמו יחד להיווצרות בלט שומני חוזר בבטן ולאחר מכן גם להיווצרות של עודפי שומן ועור, כפי שהיה לפני הניתוח.

גורם נוסף להשמנה עקבית לאחר ניתוח מתיחת בטן הוא הריון שהתקיים לאחר הניתוח. ככלל, רופאים אינם ממליצים לבצע ניתוח מתיחת בטן לנשים שעדיין לא סיימו את שלב ההריונות בחייהן, זאת משום שהריון, וגם ההשמנה הטבעית שמתרחשת במהלכו ואף לאחריו, נוטים לפגוע בצורה מהותית בתוצאות הניתוח, בעיקר בהיבט של מתיחת הצלקות עד כדי אפשרות לגרימת דימום מקומי מרקמת צלקת שנמתחה יתר על המידה וכן לרפיון שכבות העור העליונות שפוגם במראה הבטן השטוחה שהושג בניתוח.

מחוץ למסגרת של תזונה והריון הנמצאת בשליטת המטופלים, ישנו אספקט נוסף שעלול לסבך את תהליך ההחלמה מהניתוח ולגרום להשמנה עקב נפיחות מקומית. לעיתים, בימים הראשונים לאחר הניתוח ואף במקרים קיצוניים לתקופה של שבועיים לאחריו, עלולות להופיע באזור הבטן התחתונה והעליונה הצטברויות נוזלים, גם לאחר הוצאת הנקזים. במקרה כזה, אי ניקוז של הנוזלים הללו בצורה יעילה עלול לגרום להשמנה עקב נפיחות של רקמות עור אשר בינן נדחס נוזל עודף.

גורמים אחרים להשמנה כמו למשל נטיות גנטיות שונות, בעיות כמו סכרת או השמנת יתר ושאר מצבים רפואיים שעלולים לעודד השמנה טבעית של הגוף, מוגדרים ברובם בתור התוויות נגד (קונטראינדיקציות) לביצוע של ניתוח מתיחת בטן, ולכן לא סביר שמטופל יסבול ממצב חמור דיו שגורן להשמנה לאחר הניתוח אך מראש יורשה לעבור את הניתוח מבחינה רפואית מלכתחילה. במידה שכן, הדבר יחייב בדרך כלל התייעצות פרטנית עם הרופא המטפל, למשל במקרה של מצב קודם שהיה רדום והשפעותיו התעוררו בצורה מהותית רק לאחר הניתוח.

ההשפעות השליליות מהשמנה לאחר הניתוח

ההשפעות השליליות של השמנה לאחר ניתוח מתיחת בטן אמורות, במקרה הטוב, להיות כמעט ולא מורגשות, זאת בתלות בהגדרה ובאבחנה בין השמנה “סבירה” להשמנת יתר מהותית. בהיבט זה, השמנה “סבירה” משמעותה חזרה למשקל הקודם שהיה בטרם הניתוח ועלייה של כמה קילוגרמים בודדים מעליו, כלומר הישארות בסביבת המשקל “המקורי” בו עבר המטופל את הניתוח, שהוא המדד למשקל תקין ולפיכך גם להשמנה לאחר הניתוח. אם המטופל מקפיד לשמור על המשקל התקין בו היה לפני הניתוח, לרוב לא יהיו השפעות שליליות מהותיות להשמנה לאחר הניתוח.

  • השמנת יתר לאחר הניתוח, שמוגדרת כחריגה לפי מדד BMI רגיל (לפחות 10-15 ק”ג לכל אדם כרף מינימלי להגדרת חריגה מהמדד המהווה השמנת יתר) בהתאם לנתוניו הטבעיים של המטופל לפני הניתוח, שלא כמו השמנה “סבירה” שאינה יוצרת לחץ עודף על שכבות העור בדפנות הבטן, עשויה לגרום להשפעות שליליות. ההשפעה השלילית הנפוצה ביותר של השמנה לאחר ניתוח מתיחת בטן היא הגברה של הקושי בתנועה וכאבי השרירים המלווים אליו, הארכה של תקופת הזמן בה לא נוח או בכלל לא ניתן לשכב על הבטן לאחר הניתוח (לאחר תקופה של חודש בה אסור לשכב על הבטן בשל חשש לפגיעה בתוצאות הניתוח) והגברת הקושי בתפקוד הכללי לאורך תקופת ההחלמה וגם לאחריה.
  • עלייה בסיכון לדימומים פנימיים באזור הניתוח או קרעים ברקמת הצלקת, פעירת פצעי הניתוח, הצטברויות נוזלים (סרומה), צלקות הבולטות מעל שולי החתך (צלקת היפרטרופית) ושאר פגמים אסתטיים שלחלקם יש גם השלכות רפואיות שליליות. בדרך כלל רופאים ינסו לזהות מועמדים בעלי פוטנציאל לסבול מהשמנה לאחר הניתוח עוד לפני ביצוע הניתוח, בכדי לדחות את ביצועו עד לעמידה במדדים גופניים אופטימליים. תופעות חמורות אלה, במידה שלא היו קיימות לפני הניתוח, נובעות בדרך כלל מהשמנת יתר קיצונית לאחר הניתוח, המקושרת כמעט רק לתזונה וחוסר תנועה מוחלט של הגוף, כאשר גורמים טבעיים, גנטיים או גורמים הקשורים לניתוח עצמו בדרך כלל הנם בעלי משמעות שולית במשוואה זו.
  • שינוי מהותי וקבוע בתבנית פיזור השומן – המכונה גם “תבנית ההשמנה” – הטבעית של הגוף. כלומר, הצורה בה הגוף צבר שומן בעבר, המקומות אליהם הוזרם השומן ונטו להתנפח ראשונים עקב כל עלייה במשקל ופרמטרים טבעיים נוספים אליהם התרגל המטופל בגופו ובעיקר בפלג הגוף האמצעי והבטן שלו, עשויים להשתנות בצורה לא מבוטלת עקב ביצוע של ניתוח מתיחת בטן. שינוי זה הוא לא תמיד לרעה, אך הוא עשוי להיות קבוע ובלתי הפיך, עקב שינוי במאזן ואופן פיזור השומן בגוף.
  • העצמת ההשמנה באיזורים הצמודים לאיזור הבטן שלא עברו ניתוח או תיקון פלסטי. בנוסף להשפעות הישירות, קיימת להשמנה גם השפעת משנה מהותית הרלוונטית למטופלים שעברו ניתוח מתיחת בטן אך לא עברו ניתוחים פלסטיים נוספים באזור פלג הגוף האמצעי או התחתון. השמנה עתידית לאחר הניתוח פוגעת לא רק באזור הבטן אלא גם מעצימה עוד יותר את האזורים הצמודים לה שלא עברו ניתוח או תיקון פלסטי, מה שמרע עוד יותר את המראה הכללי של האזור. ככלל, מתיחת בטן היא לא פתרון להשמנה והיא אינה מתאימה לאנשים אצלם התבלטות הבטן מובעת בעיקר מהצטברות שומן עודף בחלל הבטן התחתונה והעליונה. את התוצאות במקרה הזה, צריך להשיג וגם לשמור על ידי עשייה והימנעות פעילה.

איך נמנעים מההשמנה לאחר הניתוח באופן היעיל ביותר?

אין כאן קסמים! ניתוח מתיחת בטן אינו תחליף לאורח חיים בריא, הניתוח אינו פותר את המטופל מתזונה נכונה ושגרת פעילות גופנית. ההימנעות מהשמנה לאחר ניתוח מתיחת בטן היא תהליך פרטני המותאם לצרכיו ולנתוניו הפיזיולוגיים של המטופל, אך היא מתחילה קודם כל באימוץ אורח חיים בריא ככל האפשר, בדומה למה שהיה ממליץ הרופא גם לפני ביצוע הניתוח. השמנה היא אלמנט שלילי המסכן את הבריאות ועלול לגרום להתפתחות של מחלות ומצבים רפואיים רבים, ולכן מראש עדיף להימנע ממנה גם ללא הקשר של ביצוע ניתוח מתיחת בטן.

אורח החיים הבריא שצריך לאמץ מורכב משני אלמנטים עיקריים שחיוניים בדיוק באותה המידה למען שימור תוצאות הניתוח בצורה אופטימלית לטווח הארוך: עיסוק בפעילות ספורטיבית בהתאם למגבלות הגוף, ושמירה על תפריט תזונה אופטימלי למניעת הצטברויות שומן עודף. חשוב להבין שהשילוב בין שני הענפים הללו הוא מכריע, כיוון שרק אחד מהם ייתן תוצאה חלקית במקרה הטוב ולא בהכרח ימנע השמנה או יטפל בה בזמן, לפני שהיא פוגמת בתוצאות הניתוח בצורה בלתי הפיכה. כדי לשמור על תוצאות הניתוח, למנוע השמנה ולהשאיר את הגוף במצבו הקודם או כמה שיותר קרוב לכך, שילוב בין תזונה נכונה ובריאה לספורט הוא הדרך לשמירה על הבריאות והמשקל.

החזרה לשגרת תפקוד מלאה הכוללת מספיק פעילות גופנית היא נושא מורכב מעט שכן לאחר ניתוח מתיחת בטן, כמו לאחר ניתוחים קוסמטיים אחרים, אסור לבצע פעילות מאומצת או להרים משקלים כבדים במשך לפחות כחודש של החלמה ובמקרים מסויימים חודשיים ויותר. בתקופה זו יש להקפיד על שגרה אקטיבית ככל שמתאפשר, אך רק לאחר מכן ניתן לחזור באמת לפעילות אינטנסיבית יותר שתתרום יותר להתפתחות ושיקום שרירי הגוף, בהתאם להמלצת הרופא המטפל ובעיקר לפי מה שמורגש בגוף בעת ההתמודדות עם תהליך ההחלמה מהניתוח.

בניגוד לספורט, תזונה היא אלמנט שניתן ורצוי לאמץ כבר מרגע הניתוח עצמו וקדימה, במטרה שלא להעלות את הסיכון להיווצרות משקעי שומן עודפים, שבתורם מצטברים וגורמים להיווצרות עודפי עור וכפלים, כפי שהיה לפני הניתוח. תזונה נכונה היא תמיד תשובה נכונה לשאלה כיצד להימנע מהשמנה ולשמור על בטן חטובה ויפה, וגם לאחר ניתוח מתיחת בטן תשובה זו אינה משתנה.

במידה והשמנה לאחר הניתוח גרמה לפגם מהותי בתוצאותיו והבטן כבר לא נראית חטובה ושטוחה כמו קודם לכן, במקרים מסוימים כבר לא ניתן להימנע יותר מהשפעותיה השליליות וייתכן כי הרופא המנתח ימליץ למטופל לשקול לבצע ניתוח חוזר, במידה וזה אפשרי ואינו נמנע עקב התוויות נגד (קונטראינדיקציות) קיימות, במטרה להחזיר את הבטן למצב השטוח והמהודק שהיה לאחר הניתוח הראשון.

מלאו שאלון התאמה לפני ניתוח והגיעו למנתח המדוייק לצורך האישי שלכם,
כך תימנעו מעלויות מיותרות וריצות ברחבי הארץ עבור שעות ייעוץ שוב ושוב.
למעבר לשאלון התאמה ליחצו כאן : שאלון התאמה לפני ניתוח מתיחת בטן

מעוניין/נת בשיחת יעוץ?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם ממש בקרוב

באותו נושא

בואו נדבר רגע על הבצקת

בחרת לבצע שאיבת שומן או מתיחת בטן, מעולה! בחרת רופא מדהים, פנטסטי! הניתוח עבר בהצלחה ובכל זאת עדיין אינך מרוצה.
רצית לראות את תוצאות הטיפול ולקבל מחמאות וזה עדיין לא קורה? כן, זה יעבור, עניין של כמה חודשים (לפחות ברוב המקרים)
הכירו אפשרות מעולה לזרז את ההחלמה ולטפל בבצקת באמצעות סדרת טיפולים של עיסוי לימפטי! בזמן שלך! בבית שלך! בתדירות הרצויה לך!
ישירות מהיבואן הרשמי ובהמלצת הרופאים
הבצקת היא אינדבידואלית לכל מטופל ולא בהכרח מחייב שכולם חווים אותה. אבל אם כן, הטיפול נועד לסייע בדיוק בשביל זה. רוצה לקרוא על הטיפול? פשוט ללחוץ כאן
מתיחת בטן צרו קשר
תיאום שיחת ייעוץ
השאירו פרטים ויועץ יצור עמכם קשר בהקדם
דילוג לתוכן