פליקציה לשיקום היפרדות בטנית ותיקון דיאסטזיס רקטוס

היפרדות בטנית של שרירי דופן הבטן . קורה כאשר שרירי הבטן, נמתחים לרוחב ובכך גורמים נזק לרקמת החיבור בקו האמצע של הקיבה. יכול לקרות מהריון, מירידת משקל מהירה ואפילו מהרמת משקולת באופן שגוי, לכן גם בנים יכולים לסבול מהתופעה הזאת.
שיתוף:

תוכן עניינים

לפני שנצלול לפתרון ננסה להבין את הבעיה, מהי היפרדות בטנית?

היפרדות בטנית המוכרת גם כדיאסטזיס רקטוס, בעיה נפוצה בעיקר בקרב נשים שעברו הריון, לרוב נתקלים בתופעה של קפל בבטן אחרי ניתוח קיסרי, מתבטאת בהיפרדות שרירי הבטן האורכיים רקטוס אבדומיניס, האופקיים והעומק שלהם. אין מדובר רק בבעיה אסתטית, אלא צורך רפואי שכדאי ואפשר לטפל בו. ההיפרדות הבטנית נובעת מהחלשות של רקמת החיבור, גורמת לכאבי גב וליציבה לא נכונה ותורמת להחלשות שרירי רצפת האגן ועוד כמה תופעות לא נעימות.
החדשות הטובות הן שזה בר תיקון, ושכל אחת יכולה להתגבר על זה. באמצעות פיזיותרפיה, פעילות גופנית ממוקדת ופליקציה.

במידה ובדקת את האפשרויות שלך ומיצית הכל אז ניתוח פליקציה הוא הפתרון האידיאלי והסופי. (סופי, בהנחה שתפעלי לפי המלצות והנחיות הרופא לאחר הניתוח)

מספר מונחים שילוו אותנו לכל אורך המאמר וכדאי להכיר:

מה זה פליקציה?

ניתוח פליקציה הינו הליך ניתוחי נפוץ להיפרדות בטנית (דיאסטזיס) בו מקרבים וקושרים את שרירי הבטן האורכיים ומחזירים למיקומם המקורי, להבטחת תפקוד תקין ומניעת בעיות ביציבה וכאבי גב.
לרוב הפליקציה מתבצעת עם מתיחת בטן לטיפול בעודפי עור ליצירת דופן מהודקת. קשירת שרירי הבטן מאריכה את ההחלמה מניתוח מתיחת בטן ועלולה לגרום לכאבים חזקים יותר.

מה זה שריר הרקטוס אבדומיניס?

שריר הרקטוס אבדומיניס הוא השריר הגדול בקדמת הבטן שעוזר לנו ליציבה, לנשימה ותומך בשרירי עמוד השדרה. עוזר לנו במאמץ כמו לידה, הרמת משקלים, עצירות וכו.

מה זה דיאסטזיס רקטוס?

דיאסטזיס רקטוס הוא מרווח שעולה על 0.5 ס”מ בין שרירי הליבה של הבטן, שצורתם טבעתית, והם מקיפים אותה לרוחבה. במרווח, הזה נוצר כתוצאה “מלחץ בטני גדול ומהיר, השמנה תוך בטנית או ירידה דרסטית במשקל, והינו בעל מרכיב גנטי. היפרדות בטנית מוגדר כהיפרדות שרוחבה כ 2.5 ס”מ או שתי אצבעות בין שני שרירי הבטן האורכיים. הבדיקה משלבת בין שלושה מקומות מתחת לטבור, קו הטבור ומעליו.

מהי לינאה אלבה?

לינאה אלבה מונח נוסף שכדאי להכיר רקמת החיבור הממוקמת בקדמת הבטן, אצל נשים בהריון אפשר לראות את הלינא אלבה כקו חום בקדמת הבטן וכל השרירים נאחזים בה, במצב תקין שיריר הבטן מגינים עליה ומונעים קרע או מתיחה. במצב לא תקין יכולה להיות יציאה של איברים פנימיים מהקרע או הרפיון (בקע).

למה הרבה נשים סובלות מהיפרדות בטנית לאחר לידה?

במהלך ההיריון גוף האישה עושה דברים מדהימים כדי להתאים את עצמו לתינוק ולהתפתחותו. בין היתר, ובאופן לא מפתיע, גם שרירי הבטן הטבעתיים מתרחבים, והרקמה העדינה המחברת ביניהם בקו האמצע של הבטן נמתחת כדי לפנות מקום לעובר. כתוצאה מכך, לאחר הלידה נשים רבות מבחינות בכך שבטנן נותרת נפוחה וממשיכה להיראות הריונית, זאת כתוצאה מההפרדה שנוצרה בין שרירי דופן הבטן. במקרים של ניתוח קיסרי התופעה מאוד שכיחה, לכן נרשמת התעניינות גבוהה למתיחת בטן אחרי ניתוח קיסרי. ברוב המקרים ההפרדה הזו נורמלית וחולפת מעצמה, יש סגירה ספונטנית של ההיפרדות אולם במקרים מסוימים אם ההיפרדות לא נסגרת תוך כ-8 שבועות מהלידה הקרע מחייב טיפול, ההפרדה עלולה להיות משמעותית ולגרום לתחושת חולשה של שרירי הבטן ולכאבי גב.

האם רק נשים שהיו בהיריון נוטות לסבול מדיאסטזיס רקטוס?

לא. אף על פי ששכיחות התופעה ניכרת בקרב נשים לאחר לידה, היא עלולה להופיע גם בקרב גברים ובני נוער, כתוצאה מירידה מהירה במשקל, ואפילו מהרמת משקולות באופן לא תקין או הרמת משאות כבדים מידי, כל העלאת לחץ תוך בטני מוגברת ולא מבוקרת – התקפי שיעול קשים, לחיצה לא נכונה בשירותים(כמו בלידה – עצירת אוויר, העלאת הראש והכתפיים והעלאת הלחץ התוך בטני מבפנים החוצה), גם פעולה פשוטה כמו להתעטש יכולה לגרום להיפרדות בטנית דיאסטיס רקטי.

האם דיאסטזיס רקטוס היא תופעה מסוכנת?

הבעיה העיקרית בדיאסטזיס רקטוס היא אסתטית, שכן היא באה לידי ביטוי בבטן נפוחה בעלת מראה “הריוני”. אולם דיאסטזיס רקטוס עלול להשפיע גם על המצב הבריאותי, שכן הוא פוגע בתפקוד דופן הבטן. שרירי דופן הבטן המרוחקים מתאמצים להגיע למנח האנטומי שבו הם אמורים לפעול באופן תקין, וכתוצאה מכך עלולה להיפגע מכך היציבה ועלולים להופיע לאורך זמן כאבי בטן, כאבי גב, לכן קיים קשר ישיר בין היפרדות בטנית עם שרירי רצפת האגן.

רפיון, עצירות כרונית וחולשה כללית. איך זה מרגיש?

היפרדות שרירי הבטן הטבעתיים לא תמיד מורגשת, ולעתים קרובות לא תלווה בסימנים. פעמים רבות השפעות התופעה באות לידי ביטוי לאחר זמן מה, ומי שסובל ממנה עשוי להתלונן על אי נוחות, קושי בביצוע פעולות מסוימות, תחושת רפיון בשרירי הבטן, כאבי גב תחתון, כאבים באגן או בירך וחולשה בטנית.

כיצד מאבחנים דיאסטזיס רקטוס?

דיאסטזיס רקטוס הוא תופעה שמאובחנת על ידי איש מקצוע – רופא או פיזיותרפיסט. על מנת לאבחן היפרדות בטנית דיאסטזיס רקטוס (דיאסטיס רקטי), יש לשכב על הגב, לכופף את הברכיים ולמקם את כפות הרגליים בקו ישר עם עצמות האגן. בשלב זה הרופא או המטפל המאבחן מבקש להרים את הראש ולכופף אותו מעט קדימה, כך ששרירי הבטן יתכווצו. בעת הכיפוף הוא ילחץ קלות על הטבור, מתחתיו ומעליו. אם הוא יוכל ללחוץ מבלי ששרירי הבטן ידחפו את אצבעותיו ויתנגדו להן, ייתכן שהוא יאבחן דיאסטזיס רקטוס. נדגיש, שפער קטן הוא נורמלי. חשוב לקבוע את רוחב הפער וללחוץ כלפי מטה בעדינות כדי לראות אם יש מתח כלשהו או שהאצבעות שוקעות פנימה. פער ברוחב של אצבע או שתיים הוא נורמלי, מעבר לכך, ייתכן שהמטפל יאבחן היפרדות בטנית של שרירי הבטן האורכיים רקטוס אבדומיניס – דיאסטזיס רקטוס.

האם תרגילים לחיזוק שרירי הבטן מסייעים לתקן את התופעה?

במקרים מסוימים יש תרגילים שעשויים להפחית את חומרת התופעה, ואם היא לא חמורה ניתן אף להעלים אותה לחלוטין. אולם חשוב לדעת, שהדיאסטזיס רקטוס פוגע במנחים האנטומיים של שרירי הבטן, מה שמקשה עליהם לבצע את תפקודיהם, כך שתרגילים מסוימים עלולים להפעיל לחץ גדול מידי ואף לגרום לנזק. על מנת לבצע תרגילים לבניית הליבה, לחיזוק השרירים הטבעתיים של הבטן ולטיפול בדיאסטזיס מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט או מטפל שמתמחה בטיפול בתופעת ההיפרדות הפיזיולוגית של שרירי הבטן האורכיים. חשוב מאוד להימנע מתרגול לא נכון של תרגילי בטן, שבמקום לאסוף את שרירי הבטן לפנימה דוחף אותם החוצה וכך מעצים את בעיית הדיאסטיס רקטי.

באילו דרכים נוספות ניתן לטפל בדיאסטזיס רקטוס?

בדרך כלל הטיפול בתופעה של היפרדות בטנית נעשה במכוני פיזיותרפיה. פיזיותרפיסים שמתמחים בטיפול בדיאסטזיס רקטוס מזהים את התנועות והפעולות שמצריכים שינוי, והם מנחים את המטופלים כיצד לפעול בבטחה עד להחזרת תפקודם המלא של שרירי הבטן שלהם. פרט לכך הם עשויים ללמד את המטופלים כיצד לשפר את היציבה שלהם וידריכו אותם אילו תרגילים לבצע, באיזו תדירות ובאיזו עצימות.

מהו הליך פליקציה לטיפול בהיפרדות בטנית ?

פליקציה הינו הליך מאוד נפוץ לטיפול בדיאסטזיס רקטוס. מדובר בהליך ניתוחי שנועד לקרב את שרירי הבטן שהתרחקו זה מזה, למקם אותם במיקומם המקורי ובכך לקשור את שרירי הבטן האורכיים, על מנת שיבטיחו תפקוד תקין וימנעו בעיות ביציבה וכאבי גב. במרבית המקרים פליקציה לשרירי הבטן מתבצעת יחד עם מתיחת בטן מלאה, מכיוון שרק באמצעות השילוב של שני ההליכים הללו ניתן להימנע מעודפי עור ועור רפוי. בפן האסתטי, פליקציה ללא מתיחת בטן לא תביא לתוצאה הרצויה, ולכן ההליכים הללו באים תמיד יד ביד. חשוב לציין, שקשירת שרירי הבטן מאריכה מעט את ההחלמה מניתוח מתיחת בטן ועלולה לגרום לכאבים חזקים יותר, אולם זו תיצור דופן בטן מהודקת ותסייע לשמירת תוצאות הניתוח לאורך זמן.

האם ניתן להיכנס להיריון לאחר ביצוע פליקציה לשרירי הבטן?

אין מניעה להיכנס להיריון לאחר ביצוע פליקציה לשרירי הבטן, אך מומלץ לבצע את ההליך רק לאחר שלא מתוכננים הריונות נוספים, שכן אלו עלולים לפגוע בתוצאות הניתוח ולגרום לתופעה להישנות.

האם להליך הפליקציה יש התוויה רפואית?

תיקון דיאסטזיס אינו מוכר כהתוויה רפואית בישראל ולכן אינו מאושר במסגרת הרפואה הציבורית.

מלאו שאלון התאמה לפני ניתוח והגיעו למנתח המדוייק לצורך האישי שלכם,
כך תימנעו מעלויות מיותרות וריצות ברחבי הארץ עבור שעות ייעוץ שוב ושוב.
למעבר לשאלון התאמה ליחצו כאן : שאלון התאמה לפני ניתוח מתיחת בטן

מעוניין/נת בשיחת יעוץ?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם ממש בקרוב

באותו נושא
מתעניינים במתיחת בטן,
אבל מוצפים במידע...
רופא בעל הסמכה יכול לכוון לניתוח המתאים וזאת על פי הרקע הרפואי, מבנה הגוף שלך ופרמטרים נוספים שיתנו תמונה כוללת בפגישת ייעוץ אישית.
רוצה לבדוק אם את/ה מועמד/ת מתאימ/ה?

השאלון נועד בעיקר לוודא שאכן הניתוח רלוונטי לך ולחסוך ממך הגעה מיותרת במצב של חוסר התאמה.

מתיחת בטן צרו קשר
תיאום שיחת ייעוץ
השאירו פרטים ויועץ יצור עמכם קשר בהקדם
דילוג לתוכן